TRANSKRYPCJA VIDEO
Dla tego filmu nie wygenerowano opisu.
Ja jeszcze nie zdążyłam tutaj zajrzeć do tego i poszukać odpowiedzi. Dopiero mam zamiar się tym zająć w tym tygodniu. Może z dwa tygodnie przed egzaminem mogłybyśmy się umówić na Zoomie czy na Skype'ie i powymieniać się odpowiedziami? Na Facebooku mamy grupę. Nie wiem, czy Pani należy. Tak, ja też tam jestem. To może tam jakoś? Myślę, że to doskonały pomysł, że dzisiaj możemy z Panią profesor zgrubsze przelecieć te pytania, ponieważ jest dużo takich pytań, które, bym powiedziała, nastręczają wątpliwości co do odpowiedzi, bo czasami są dwie czy trzy odpowiedzi prawidłowe. A nie ma takiej odpowiedzi, że wszystkie są prawidłowe.
W związku z powyższym, może Pani profesor troszkę nam podpowie to, co jest w jej zakresie, natomiast całą resztę możemy jeszcze omówić sobie już indywidualnie za jakieś tydzień czy dwa. Dzięki Wam teraz za gadlenia, to nie piszcie, żeby były ostatnie. No to świetnie, to będziemy na Facebooku się kontaktować. No i jeszcze warto wspomnieć, że 32 pytania nie ma. Którego? Zauważyłyście, że nie ma. Nie wiem, czy powinno to odziekanać. Pytanie 32 zostało zupełnie pominięte. Jest pytanie 31, 33, brakuje pytania 32.
I z tego, co wiemy do poprzedniego, miała jedno pytanie, które nie było w puli pytań, pojawiło się na egzaminie, więc nie wiem, czy nie lepiej interweniować do dzieka na to, że brakuje jednego pytania i czy mogą dosłać, żeby nas na egzaminie nikt nie zaskoczył jakimiś pytaniami, których nie ma w puli pytań. A ja mam jeszcze takie pytanie, czy możecie podać tę grupę na Facebooku? To jest fitoterapia i zielarstwo 2. 22 chyba. Dziękuję. Tak, fitoterapia i ziołolecznictwo 2. 22, łamane na 2. 23. Dzięki. Ale mamy też grupę na Mezpondrze. A jaką? Ziołka. Ale to jest łączone chyba. Przepraszam, bo ja właśnie opracowałam bardzo dużo tych pytań i też nie ma wielu odpowiedzi. Także ani w internecie, ani za bardzo właśnie w tych materiałach, które dostaliśmy.
Ja nie wiem, czy mieliście też problemy, a że ja tutaj. . . Tak, miałam problem, że opracowałam pytanie. Ja też mam wrażenie, że jakieś tam właśnie promieniowanie, coś tam i nie mogły być za bardzo nowe szukania. W ogóle się nie popływają z pytaniami, które były podane. To w ogóle jest jakieś. . . Dokładnie. Było 90 dydzań podane, czy tych 90, to może nie wiem. Tak, szanowni państwo, proszę zrozumieć, że część z tych pytań nie pochodzi od wykładowców, z którymi mieliśmy zajęcia, najprawdopodobniej, ponieważ one się kompletnie nie pokrywają nawet z materiałem przedmiotu, który dany wykładowca przedstawiał. Także nie wiem, skąd są wzięte te pytania. Najprawdopodobniej uczelnia ma jakiś tzw. tajemny jeden pliczek, który każdemu wysyła.
No i nawet nie wiadomo, jak się wykładowcy podejrzą z tymi pytaniami. Słuchajcie, a zauważyliście, że w ogóle z zeszłego roku są nagrane w ogóle na platformie wykłady, a ponocząc, oni omawiali te pytania w zeszłym roku, więc to może być. . . Można odsłupnąć się, no bo już nie sprawdzałam tego. Ale gdzie są te wykłady? Już chyba nie ma tych wykładów. Lecz i są, można prezentację z zeszłego roku obejrzeć, daty są. No nie, ale uczestniczyliśmy, co po niektórzy uczestniczyli, że tak powiem, w tych dyskusjach. I powiem szczerze, że tamten poprzedni rocznik miał dokładnie w tych samych pytaniach te same, że tak powiem, wątpliwości, które nas dzisiaj tutaj, nam się dzisiaj nastręczają.
I pamiętam, że pani profesor Brożna była pytana o pomoc w odpowiedzi na różne pytania i sama nie potrafiła odpowiedzieć, udzielić, tudzież wkazać tej właściwej odpowiedzi, ponieważ na przykład czasami kilka zgadzało się jako te właściwe, tak? I nie było takiego opunktu, można było zaznaczyć, że wszystkie odpowiedzi są prawidłowe. Ja nie wiem. Słuchajcie, może sobie opresujemy w takim razie, bo ja miałam na przykład problemy tutaj z czterema po kolei, na przykład, od 56. Możecie spojrzeć może i sobie podpowiemy ewentualnie. Ja nigdzie tego nie znalazłam. Gatsap, to system kontroli związków i tak dalej. Jak się stawało w domu Błąd? Tam jest jedna literka przekłamana, czyli jak się stawało w domu Błąd, to się powinno nazywać Gatsap, a nie Gatsap. Także widzę, że popracowano te pytania.
I zgodnie z lucha O, jest to Good Agriculture and Collection Practices. Taki jest skrót od tego. Czyli dobra praktyka upraw i zbioruj ziół. Tak, i zbioruj ziół. OK. To jest jedyne, co znalazłam. Zobaczcie też to następne, kolejne pytanie. Działanie surowca zielarskiego na nowotwory wykazuje. Skąd to wziąć? Przecież jeden jest potwierdzony, drugi niepotwierdzony. Surowiec zielarski na nowotwory. To też strasznie ciężko stwierdzić. Czy macie odpowiedź do tego? To chyba była odpowiedź znań. Dajcie, że to było podawane. Proszę. 340 gatunków ziół? Tak, chyba tak. Ja się zastanawiam, skoro w Polsce mamy 200, które jest jakby znane i nie są w stanie, i że tak powiem uprawiane, to 340 gatunków ziół. No tak, tylko że tu nie ma mowy o Polsce, tylko ogólnie.
Dobrze, drodzy państwo, wracamy. Słyszę waszą dyskusję tak nie do końca, bo tak jak mówiłam, w kuchni robią sobie coś do picia. Natomiast zostawmy tę dyskusję. Skończymy dzisiaj tę pediatrię i później będziemy mieć już czas na to, żeby skupić się na tych pytaniach. Wtedy na spokojnie, bo ja się nie będę stresowała, że tutaj nie omówiłam z państwem tego, co chciałam. Dobrze, także skończmy to i później będziemy mieć czas. Ja pozostaję do państwa dyspozycji. Mam czas, więc jeżeli państwo będziecie tylko chcieli, a ja będę potrafiła pomóc, to tutaj możemy chwilę porozmawiać. O tym pytania, zagadnienia wrzuciliśmy na WPDF, są trzy konwersacje wyżej. Wydaje nam się, że większość jest właśnie z panią profesorą. Dobrze, to później na spokojnie wtedy, żeby już omówić.
Ja też sobie, też żebyście państwo, bo tak ja jako prowadzący przesyłam propozycje pytań ze wskazaniem odpowiedzi. Więc nie będziemy się zastanawiać, nie będziemy rozważać, dlaczego ta, a nie inna odpowiedź. Tylko ja bym proponowała, żebyśmy się skupili na tym, żeby była zgodność z tym, co ja wysłałam, z tym, co dzisiaj państwu powiem. Tak, właśnie, zdecydowanie. Bo tak to będziemy siedzieć tutaj do późnego wieczoru. Tak, tak. A ja sądzę, że jeżeli państwo będziecie pracowali, to będziecie korzystać, czy to z tych źródeł, czy częściowo z tych opracowań. Więc wydaje mi się, że tutaj powinniśmy się dzisiaj skupić na tym, żebyście państwo po prostu ten egzamin zaliczyli, żeby nie było problemu i w ten sposób, dobrze? Jeżeli państwo pozwolicie. Tak, tak, rozumiem. Dobrze, czyli idziemy dalej.
Mamy już bazylię wonną, tatarak. Tatarak, który rośnie na takich terenach bardziej mokrych, czyli gdzieś tam na bagnach, jeziorach, przystawach. Surowcem są tutaj kłącza, które mają taki dosyć charakterystyczny zapach. Ja przyznam szczerze, lubię zapach tataraku. Aczkolwiek wiem, że niektórzy mówią, że to jest dla nich zbyt drażniące. To, co trzeba też wiedzieć o tataraku, jeżeli pozyskujemy sami ten surowiec, to to, że ta temperatura suszenia jest też ważna. I niestety, ale część ze składników olejku zawartego w tataraku, tzw. beta-azaron, wykazuje działanie pronowotworowe. Dlatego w najnowszych opracowaniach nie znajdziecie państwu wskazania do stosowania wewnętrznie. Do stosowania wewnętrznie tak, a do wewnętrznie jedynie te, które są pozyskiwane z odmian, gdzie zawartość tego beta-azaronu jest niewielka.
Więc mamy dzisiaj taką dosyć długą listę tych roślin, o których musimy pamiętać, że mogą jednak te związki negatywnie działające być obecne. Więc to stosowanie wewnętrzne tutaj z pewną taką dozą ostrożności. Oprócz tego beta-azaronu, w kłączu tataraku znajduje się także alfa-azaron, który tych właściwości rakotwórczych nie wykazuje. Za to wykazuje działanie pobudzające wydzielanie soku żołądkowego. Działa także w słabym zakresie, ale działa również przeciwbakteryjnie, więc też przy niektórych infekcjach tutaj może pomóc. Jak stosować jako napar, który można podawać wewnętrznie, ale to pamiętajmy, albo o niskiej zawartości beta-azaronu, ewentualnie tylko zewnętrznie. Też nalewka w syropie, podobnie jak arcydzieńgiel jako dodatek do deseru, ale też z tym zastrzeżeniem, że to muszą być sprawdzone odmiany. Jeśli chodzi o inne zioła z grupy aromatyczno-gorzkich, to tutaj m. in.
bylica pospolita, też powszechnie występujących w Chwazdy, dosyć wysoki, podobna do innych roślin, np. do bylicy piołun, o której mówiliśmy, która zawieratujący do estragonu. Jest to roślina, której surowcem są te szczytowe pędy. Kwiaty są naprawdę niepozorne. To, co tutaj Państwo macie na tym zdjęciu w górnym prawym rogu, to jest to kwitnąca roślina. Te kwiaty są naprawdę niepozorne, więc jest to roślina, która jest bardzo aromatyczna. Rzeczywiście, czy nawet przy cięciu czy usuwaniu roślin jako chwas, ten zapach jest dosyć wyraźny. Pozyskuje się również korzeń, z tym że korzeń nie zawiera substancji gorzkich. Łatwiej jest wprowadzić wtedy jako zioło dla dzieci, bo stosowanie tych substancji gorzkich jednak dosyć mocno ogranicza.
O ile łatwo nam się przystawić do smaków kwaśnych, słonych, to te gorzkie nie są te smaki, które łatwo przyjmujemy, więc tutaj korzeń o wiele prościej. Zawiera tujon podobnie jak bylica piołą, z tym że tujonu jest tutaj trochę mniej. Ale też ze względu na obecność tujonu i ze względu na to, że należy to do rodziny złożonych czy astrowatych, tak jak inne rośliny, które dzisiaj omawialiśmy, też mogą pojawić się reakcje alergiczne. Bylica estragon, też bardzo wysoka roślina. Zgodnie z opisem do 1,20 m, ja przyznam szczerze, u mnie w ogrodzie, które rośnie prawie 1,60 m.
To jest roślina, która przynajmniej u mnie rozrasta się jak chwast, więc jeżeli państwo chcecie wprowadzić estragon do swojego ogrodu, to polecam najlepiej w jakiejś donicy zakopać, bo jest bardzo trudna do wyplewienia. Natomiast jest to roślina, która ma przepiękny, bardzo delikatny zapach, zwłaszcza w okresie kwitnienia. Mamy tutaj mniej więcej połowa lata, więc delikatny ruch tej rośliny sprawia, że ten aromat roznosi się w oku. Jako zioło w kuchni stosuje się na przykład jako zamiennik czy jako uzupełnienie smaków w diecie nisko-solnej. Dodaje się do sałatek czy do marynat. Więc warto po nią, w sensie bylice, po estragon sięgnąć.
Ze względu na zawartość olejków eterycznych i tych substancji aromatyczno-gorzkich, ona będzie pobudzać znowu apetyt trawienie, ale działa też pozytywnie na wydzielanie żółci, więc będzie poprawiać funkcje trawienne i będzie łagodzić objawy nieżytu, żołądka i jelit. Tutaj macie państwo zdjęcie właśnie takiej świeżo kwitnącej bylicy estragon. Zobaczcie, jakie to są bardzo delikatne kwiaty. Na pierwszy rzut oka, jak patrzycie z daleka, macie wrażenie, że to są dopiero pąki. Nie, to są właśnie kwiaty. Bardzo dobrze komponuje się też z potrawami, więc jeżeli chcecie wypróbować, można spróbować w potrawach. Smak ma dosyć delikatny. Powiem szczerze, dla mnie aromat jest o wiele mocniejszy niż smak. Kolejna roślina, którą można wprowadzać z tym, że u dzieci starszych to jest krwawnik, który państwo już znacie.
On też jest składnikiem gotowych, czy to mieszanek, czy suplementów, które mają na celu poprawienie trawienia. Do innych roślin, które poprawiają apetyt, które są roślinami aromatyczno-goszkimi, należy majeranek dziki, majeranek ogrodowy, czomber ogrodowy. Tutaj mówię zarówno o tym rocznym, ale też o czomber górski, który jest rośliną wieloletnią. To jest także bylica. Drzewko, kolejna kuzynka z bylicy Piałuny z Dragonu, kolendra siewna i to tutaj zarówno nasiona, jak i ziele. Jeśli chodzi o rośliny gorzkie, to do poprawiania trawienia, bobrek trójlistny, roślina terenów bagnistych takich, roślina kwitnącana, biało, surowcem są liście. Jest to roślina, która należy do grupy roślin gorzkich, ale nie aromatycznych, więc wyczuwalnych z jedynie ten gorzki smak. Z tego względu trudno jest czasami wprowadzić do terapii dzieci.
A ze względu na te substancje gorzkie, tutaj mamy przede wszystkim pobudzanie apetytu, w właściwości żółciopędne. I wtedy poprawia funkcjonowania jelit, likwidacja kolki przy zaburzeniach funkcji woreczka żółciowego. Ale działa też przeciwgorączkowo i kojąco, chociaż uwzględniając obecność substancji goryczkowych, a nie chcąc np. zrazić do ziół małych pacjentów, ja bym tutaj raczej sięgała po coś, co wykazuje podobne działanie, natomiast jest lepsze w smaku. Stosować można, jeżeli przyjmujemy to w celu poprawy funkcji układu pokarmowego wewnętrznie w postaci naparów. Nie należy natomiast stosować w czasie ciąży. Nie znalazłam wytłumaczenia, dlaczego pojawiała się taka informacja, że jest przeciwwskazaniem, w zbyt dużych ilościach. Ale sądzę, że chodzi o to, żeby to pobudzanie do pracy wątra obrzołądka nie było zbyt duże.
Kolejna roślina z grupy roślin gorzkich, to jest drapacz lekarski, tutaj surowcem są te szczytowe liście i kwitnące pędy. Roślina, która ma bardzo słaby zapach i silny, gorzki smak, oprócz tego działania, które będziecie wiązało, czyli poprawa wydzielania soków trawiennych żółci wiatropędnie, czyli działanie rozkurczające, działa też przeciwbakteryjnie i moczopędnie. Też, które pokazują, że poprawia funkcję wątroby, czyli przez to działanie żółciopędne, poprawa funkcji wątroby przekłada się na poprawę przemiany materii i dodatkowo jeszcze także poprawia pracę serca. Oprócz tego, że stosuje się go przy zaburzeniach łaknienia, to może być także stosowany u dzieci z zaburzeniami układu limfatycznego, które pojawia się po prostu w szczycie wiatropędnej. To działanie, które pojawia się po zakażeniu bakteryjnym w obrębie kończyn dolnych. To działanie przeciwbakteryjne, przeciwzapalne będziemy obserwować. I dziurawic, o którym też sobie już dzisiaj mówiliśmy.
Tutaj macie pełniejszą tą charakterystykę. Pamiętajmy o tym, że dziurawic będzie działał foto uczulająco. Więc jeżeli dziurawic ma być stosowany na przykład przeciwdepresyjnie, to jedynie w tym okresie jesienno-zimowym bardziej, żeby nie narażać się na foto uczulenie. To działanie przeciwdepresyjne przepisywane jest wyciągą alkoholowym. Natomiast działanie poprawiające funkcje układu pokarmowego przepisywane jest wyciągą wodnym. Tak naprawdę jeśli chodzi o właściwości tego dziurawca, to już widzicie Państwo, że to jest naprawdę bardzo wszechstronne. Natomiast to zwłaszcza działanie przeciwdepresyjne nie jest związane z jakimś określonym składnikiem, substancją aktywną. Myślę, że to może mieć kompleksowe działanie tych wszystkich substancji aktywnych, które są obecne w dziurawcu.
Też należy pamiętać, podkreślam kolejny raz, że nie możemy stosować tego dłuższy czas, kiedy wykazuje działanie bardzo silne interakcje z innymi związkami, modyfikuje funkcje wątroby, modyfikuje funkcje układów detoksyfikujących, ale w ten sposób też osłabia działanie niektórych leków. Obecny jest w postaci chyba dosyć znanych mieszanek poprawiających trawienie, mówię tutaj w postaci tych suplementów, ale też leków, które mają za zadanie wykazywać czy działać przeciwdepresyjnie. Dlatego tak jak mówiłam, mogą być stosowane także u dzieci przy takich zaburzeniach. Jednym z nich może być stosowany już po 7 roku życia. Co już mówiłam? Przeciw wirusowe leczenie. Nie można stosować dziurawca przy leczeniu przeciwwirusowym. I to dotyczy zarówno tego leczenia, które my stosujemy np. przy infekcjach grypowych, ale także przy innych leczeniach np. przeciw wirusowe leczenie u pacjentów z wirusem HIV.
Dlatego, że wtedy może doprowadzić do obniżenia skuteczności działania przeciwwirusowego. Dodatkowo przez to, że wykazuje działanie przeciwdepresyjne, nie powinno się łączyć z innymi lekami przeciwdepresyjnymi ani przeciwmigrenowymi. Bo istnieje ryzyko działania niepożądanego, np. zespołu serotoninowego. Idziemy dalej. Chorobu układu pokarmowego i pediatria to bardzo silny związek. Mamy rośliny żółciopędne i żółciotwórcze. Znana mięta pieprzowa, mniszek pospolity, o którym już mówiliśmy, jest na rzodkiew kocanka piaskowa czy karczoch zwyczajny. Jeśli chodzi o babkę piaskową i babkę płeśnik, to też mi się wydaje, że już tutaj w tej grupie o tym mówiliśmy, są to rośliny, które stosuje się jako leki, jako surowce o działaniu przeczyszczającym. Tym surowcem są nasiona. To, co występuje w nich, to substancje śluzowe.
Ważne jest to, że ten śluz jest obecny w łupince, więc nie ma konieczności rozdrabniania tych nasion. Dodatkowo babka piaskowa i płeśnik zawierają aukubinę, o której już mówiłam, która będzie miała działanie przeczyszczające. Ta, która będzie miała działanie przeciwzapalne i która będzie wykazywać hepatoprotekcyjne działanie przy zatruciach. Ta aukubina także występuje w innych ziołach, między innymi w dziewannie czy przy tuli czepnej. Więc jeżeli myślimy nie o śluzach, a o aukubinie, można także sięgnąć po inne zioła. Babkę można podawać już niemowlętą. Wtedy przygotowuje się klej, bo oczywiście konieczne jest odpowiednie przygotowanie, rozdrobnienie czy namoczenie na dłuższy czas. Można także podawać w postaci herbaty. Jeżeli mamy te substancje śluzowe, one będą działać łagodniej.
Już widzicie, podawać można niemowlętą, więc można podawać także kobietom w ciąży, u których zaparcia także się pojawiają. Ale one nie wynikają przecież z dysfunkcji perystaletek i tylko wtedy z nacisku maccina szczany jelita. Też obecność tych substancji śluzowych będzie działała stymulująco wykrztuśnie również u niemowlęt, więc też przy jakichś drobnych infekcjach mogą pomóc. O wiele mocniej działa kora kruszyny, ale tak jak mówiłam, jest to związane też z pewnym uodpornieniem na to pobudzanie perystaletyki. Dodatkowo przy okazji kruszyny należy uważać, dlatego że te owoce nie są czerwone, będą takie czarno-granatowe, więc jest niestety powodem niektórych zatruć, bo jest mylona z jadalnymi owocami. Kora kruszyny też to trzeba powiedzieć, nie może być. . . Przepraszam, bo miałam pytanie odnośnie babka płeśnika.
Pani mówiła, że można dawać niemowlęto też? Tak, pediatrzy polecają i jak sprawdziłam na takich. . . Gdzieś w jakiejś aptece internetowej, to też nie może być tak. To też producent podaje, że można podawać. Od jakiego? Szustego tygodnia? Nie, nie, nie. To już niemowlęta bardziej. Już teraz dokładnie nie pamiętam, to było czwarty czy szósty miesiąc. Natomiast od szóstego tygodnia chyba tak wcześniej nie. Nie, to zwykle od czwartego, szóstego. To wtedy można po prostu zrobić śluz. Tak, tak. Bo wtedy też wprowadza się te pokarmy inne, więc też można tutaj nie wielkie ilości spróbować wprowadzić. No właśnie, dziękuję. Proszę bardzo. Kora kruszyny. Czyli jest stosowana, ale już musi to być kora suszona, bo świeża będzie powodować wymioty.
Też trzeba pamiętać, bo ja tutaj przy okazji dzieci to zamieściłam. Natomiast tak jak powiedziałam, to się podała bardzo, bardzo silnie. Więc na pewno jeśli już, to bardziej można podawać nastolatkom niż kilkulatkom. Czyli powyżej 12-14 roku życia. Też w opracowaniu gdzieś były informacje o tym, że lewatywy z kory kruszyny wykazywały działanie przeciwrobaczycowe. Dodatkowo, oprócz naparów czy tych lewatyw, kora kruszyna jest składnikiem gotowych mieszkańców, gotowych mieszanek czy granulatów, czy wyciągów płynnych, które są polecane przy tych zaburzeniach gastrycznych. Do tych leków przeczyszczających, tak czy wykazujących takie działanie, poprawiające przesuwanie maskałowych, też należy len zwyczajny. Też mamy tutaj rzewień dłoniasty, szakłak pospolity. Więc bogaty wybór mamy. Natomiast to kwestia tego, żeby dostosować do wieku dziecka. Mieliśmy zaparcia, teraz biegunki. Powiedzieliśmy sobie o jagodach czarnych, czyli o borówce.
Natomiast ja chciałabym państwu zwrócić uwagę na tarninę. Chyba mówiłam przy okazji zapaleń albo innego spotkania. Bo jest to taki krzew, z którego możemy pozyskać zarówno owoce, jak i kwiaty. Można pozyskiwać także korę. Owoc zbiera się po przymrozkach, są dosyć małe, jakby malenkie śliwki, wielkości małych wiśni. Ale kolorem przypominają śliwkę. Bardzo powszechnie występujące, zresztą też chętnie sadzone na granicach, na przykład pól, bo za ciernie uniemożliwiają przejście różnych zwierząt. Można świetnie na biało, wiosną, natomiast na owoce, po jesienią zbierać po przymrożenie, ewentualnie przymrozić w zamrażarce. I w przypadku biegunek można stosować owoce. Mi najłatwiej przygotowuje się soki z owoców, ewentualnie galaretki, albo takie dżemy mieszane, dlatego że pestki, które są w tych owocach, są dosyć trudne, jest je oddzielić.
W zależności od tego, który surowiec pozyskamy, mamy różne związki aktywne. Tutaj już powiedziałam, że owoce przy biegunkach będą działać przeciwzapalnie, antybakteryjnie, będą hamować biegunkę. Obecność, ta barwa pokazuje, że zawierają flawonoidy, więc będą działać antyoksydacyjnie, przeciwmiarzczycowo i moczopędnie. Kwiaty będą wykazywać działanie przeciwzapalnie, głównie w drogach moczowych. Natomiast kora ze względu na wartość karmników będzie działać głównie ściągająco i przeciwzapalnie, dlatego jest polecana przy stanach zapalnych jamy ustnej do płukania. Dodatkowo jeszcze też, owoce terminy mogą działać pobudzająco na apetyt i obecność substancji o działaniu przeciwzapalnym, antyoksydacyjnym będzie też pobudzać procesy gojenia. Przy tych chorobach biegunkowych będziemy mieć dosyć szerokie działanie. W medycykie ludowej tarnina jest wykorzystywana, jest znana zwłaszcza na przedwiośniu czy po chorobach.
Lokalnie tarnina nazywana jest też jako ciernie, tarka, ciarki, ale te nazwy lokalne wynikają z wyglądu tej rośliny i obecności tych cierni. Jak przygotować o owocach? Już mówiłam, można też przygotować odwar. Jeżeli mamy suszone owoce, możemy przygotować odwary z kwiatów, możemy przygotować syropy z kwiatów. Trzeba mieć dostęp do tych świeżych. Do roślin przeciwbiegunkowych też należy jeszcze np. szczap lancetowaty, znany jako kobylak, poziomka pospolita, przywrotnik, pięciornik kurze ziele, pięciornik gęsi, orzech włoski, jeżyna pofaudowana. Jeśli chodzi o orzech włoski, to można wykorzystać również liść jak i nalewki z owoców niedojrzałych. Też zawierają garbniki, działają ściągająco. Wybór wydaje mi się dosyć szeroki. Smaki roślin o działaniu przeciwbiegunkowych też są różne, więc znaleźć coś, co dziecko chciałoby przyjąć wydaje mi się dosyć proste.
Choroby układu nerwowego to jest także cel działania fitoterapii. To już mówiliśmy o tym. Tutaj Państwo uzupełnili pewne informacje, bo jest to problem, ta chwiejność tego układu. Też działamy ziołami, które mogą wykazywać bardziej kompleksowe działanie, a delikatniejsze niż leki syntetyczne. Oczywiście nie zawsze te zioła mogą być zastosowane, ale na podłoże z tych schorzeń neurologicznych, psychologicznych będzie różne. Pamiętajmy, że układ nerwowy jest układem mocno niedojrzałym. Na przykład u niemowląt, oprócz koleg, które są dosyć trudne dla rodziców, są także okresy niepokoju u dziecka, które także wynikają z pewnej niedojrzałości układu nerwowego.
Poza tym też to, o czym mówiliśmy, ta chwiejność tego układu może wynikać z różnych zaburzeń, które nazywamy zaburzeniami integracji sensorycznej, czyli też pewnymi dysproporcjami w wyciszaniu pewnych naturalnych odruchów, które się pojawiają, które są albo filogenetycznie związane, albo potrzebne do tego, żeby młody organizm zaczął funkcjonować. Takim odruchem jest np. odruch wstania, ale te odruchy się pojawiają i powinny być wyciszane. Jeżeli nie wyciszą się, to pojawiają się właśnie problemy, załóżmy, agresywne zachowanie, trudność w radzeniu sobie, zaburzenia socjalne. Ważne jest też pomóc temu dziecku w wyrównywaniu pewnych zaburzeń. Czasami potrzebne jest np. wspomaganie się tymi ziołami, które będą ułatwiały zasypianie. Zły sen, to już sobie mówiliśmy, że będzie negatywnie wpływał na funkcjonowanie całego organizmu. Okres snułczuwania będzie deregulował układ neurologiczny.
Może niekoniecznie zioła bezpośrednio będą nam powodować wyrównanie tej sensoryki. Natomiast na pewno mogą wspomóc inne formy terapii. Pytanie słynne naj permits. No tak, no tak, więc też tak mi się wydaje, że tutaj, ale to też potrzebna jest, jak gdyby z jednej strony większa świadomość, większa czujność i też to, czym mówiłam, większe spojrzenie niektórych lekarzy na preparaty ziołowe, tak, że nie tylko syntetyka, bo jednak powrót do natury jest ważny, ale też większa świadomość, większa czujność i też większe spojrzenie niektórych lekarzy na preparaty ziołowe.
To jest ważne, ale dziękuję panu za ten komentarz, bo mówię, to jest ważne, bo to jest też spojrzenie z różnego punktu widzenia i też takie uwagi są ważne, bo nawet jeżeli bezpośrednio tego nie wykorzystamy, to gdzieś tam, przynajmniej ja tak u siebie obserwuję, że gdzieś tam w pewnym momencie ta informacja do mnie jak gdyby tak mocniej dociera i np. bo łączy to z jakimś wydarzeniem czy z jakimś nowym artykułem, który przeczytałam. Dobrze, szanowni państwo, to idziemy dalej. Jednym z takich leków, którym może być wykorzystywane u dzieci do celu właśnie tych uspokajających, wyciszających, to jest kozłek lekarski, to mamy tą melisę, ale też wspomniane już dzisiaj rumianek, arcydzięgiel czy lipa.
Nowo, o kozłku mówiliśmy sobie, tak, charakterystyczny zapach, wszystko zależy od tego czy mamy preparaty wodne ziołowe. Niektórym przeszkadza ten zapach, bo on rzeczywiście jest dosyć intensywny, natomiast ja nie uważam, że on był wyjątkowo drażniący, a kozłek pozwala złagodzić to napięcie na niektóre osoby, bo to też nie na wszystkie, będzie działać usypiająco, a na niektóre tylko wyciszająco, czyli to takie pobudzenie nerwowe będzie likwidował i to może u niektórych spowodować, może stanowić pomoc w poprawie koncentracji, ale to wszystko zależy od reakcji danego organizmu.
Więc dodatkowo może też działać pozytywnie w czasie miesiączki, więc jeżeli weźmiemy pod uwagę na przykład taką młodą kobietę, załóżmy 12-letnią, bo jest już miesiączkującą z tym rozchwianiem emocjonalnym, z bolesnymi miesiączkami, to takie działanie może też pomóc, bo będziemy działać jednym ziołem na dwa aspekty dysfunkcji. O tym już też Państwo wiecie. Do takich leków uspokajających, oprócz tej melisy, też jeszcze gluk jedno czy dwuszyjkowy. Też już mówiłam, że tutaj głównie owoce, które możemy stosować w postaci herbatek, ale też jako przetwory, czyli galaretki, konfitury, też można tu wprowadzać. Choroby układu moczowego, które są dosyć powszechne u dzieci.
Tak? To znaczy tak, męczennica, tutaj nie wiem, bo nie znalazłam takiego jednoznacznego wskazania, natomiast bram i tak ze względu na to, że to jest adaptogen, ale to jest adaptogen, który poprawia zdolności koncentracji. Tak, więc też takie opracowania, nawet w jakichś pracach przeglądowych gdzieś w literaturze polskiej, tak też takie opracowania znalazłam, natomiast nie znalazłam nic, od którego momentu, czy to na przykład już siedmio-ośmiolatką, czy to dopiero dwunastoczternastolatką można podawać.
Ale tak też do takich opracowań dotarłam, więc mówię, przy męczennicy nie, dlatego że przy męczennicy mówiłam też o tych aspektach, które mogą być negatywne, więc przy męczennicy ja jeszcze chyba bym była ostrożna, natomiast bram i już można by było spróbować, no tym bardziej, że jeżeli mamy do dyspozycji, albo podajemy Ritalin czy coś podobnego, więc tutaj abstrahuj to jest wybór między dżumą a cholerą dla mnie. Coś czasami trzeba wybrać i niestety, ale wybiera się mniejsze zło.
No proszę bardzo, ale ja tutaj, no bo wiadomo, że jestem ADHD, bo Pan mówi, że to jest zdiagnozowane, bo też zwróćmy uwagę, Szanowni Państwo, że często jest tak, ja przynajmniej tak obserwuję u moich dzieci, że rodzice na siłę próbują zdiagnozować jakąś dysfunkcję u swojego dziecka, czy to będzie ADHD, czy to nawet dyslekcja, dysgrafia, czy nawet wspomniana dzisiaj zaburzenie integracji sensorycznej i tu się już rozpoczyna takie roztaczanie parasola ochronnego, który ma pomóc dziecku w przyszłości.
I oczywiście jeżeli mówimy o dzieciach, które mają rzeczywiście zaburzenia i są poprawnie zdiagnozowane, to jest to rzeczywiście pomaganie dziecku, natomiast jeżeli są to przypadki, kiedy jest tak wygodniej, albo jest to działanie, bo będzie dziecku łatwiej napisać test, bo będzie łatwiej zdać maturę, no to nie, to w tym przypadku ja jestem dosyć sceptyczna, więc rzeczywiście musiałoby być dziecko dobrze zdiagnozowane, ale to jest moja obserwacja własna, nie wiem jak państwa, ale jeżeli jest zdiagnozowane, to można tutaj próbować stosowanie tych rzeczy. A jeszcze mogłabym o jedno dopytać, w przypadku takiego właśnie zdiagnozowanego ADHD, u już takiego nastolatka, czy podawanie back-upy na przykład miałoby sens? No właśnie o tym mówiliśmy tutaj też, o tych adaptogenach.
Bo wiadomo te adaptogeny typu miłożą brzęszeń to raczej, tak jak analizowałam, to mi nie pasowały do ADHD-owców, ale właśnie konkretnie, które warto, a które wykluczyć. O, bardziej o to mi chodzi. To tutaj, to może na później, dobrze, bo skończmy tą pediatrię, bo zakopiemy się tu, dobrze? Tak? No bo to jest takie w miarę, z jednej strony adaptogen, a z drugiej strony dosyć łagodnie działający, tak? Także, ale dobrze, idziemy dalej, szanowni państwo. Choroby układu moczowego, powszechnie stosowane, bo nie występujące więc, powszechnie stosowane te środki łagodne u dorosłych typu sok żurawinowy, czy nawłocz, również będą fantastycznie się sprawdzały u dzieci. W tytrze choroby układu moczowego u dzieci, zwłaszcza jeżeli dotyczą nerek, niestety tutaj trzeba zachować czujność.
Dlaczego? Dlatego, że dzieci są bardziej podatne na rozwój tych chorób przebiegających z wysoką gorączką, które mogą niestety, ale skończyć się sepsą, a to jest jedna z dróg, od których zaczyna się posocznica. Z drugiej strony dzieci też są bardziej wrażliwe na odwodnienie, więc też można stosować wspomagająco, natomiast trzeba być czujnym, czy np. nie trzeba zastosować jakiegoś mocniejszego leczenia. Odwodnienie, a z drugiej strony organizm odwodniony, zła regulacja, znowu wpływ na temperaturę, wpływ na formowanie kału, jeżeli mamy odwodniony organizm, częściej będą pojawiać się zaparcie. Więc tutaj mamy całą masę takich czynników powiązanych i też pamiętając o tych gwałtownych przebiegach, niestety można przegapić pewne momenty zaostrzenia choroby.
Dodatkowo też pamiętajmy o tym, że owszem wytwarzanie się niektórych złogów jest częstsze u osób dorosłych, natomiast także u dzieci mogą pojawiać się kamienie. Więc tutaj też trzeba pamiętać o tym regularnym nawadnieniu, o regularnym pukaniu, czyli pilnować tego, żeby dziecko piło. Jeśli chodzi o choroby, to tutaj można stosować. U starszych dzieci to już rozmawialiśmy, te związki, które zawierają borówki, mocznica, czyli te, które później będą w układzie moczowym przekształcane do hydrochinołów, można zastosować krwawnik lekarski, dziurawiec. Też trzeba zwrócić uwagę, że jednym z takich chorzeń układu moczowego u dzieci jest moczenie się, mimo wolne najczęściej nocne i najczęściej chłopców i przyjmuje się, że ono może pojawiać się do 3 roku życia.
To jest rzecz zupełnie normalna, czasami 3, czasami 4, jeszcze pediatrzy uważają, że to jest norma. Natomiast jeżeli pojawia się już później, to warto przeprowadzić badania diagnostyczne, z czego to wynika. Bo to może być reakcja organizmu na jakieś sytuacje stresowe, to jest nieumiejętność radzenia sobie z różnymi sytuacjami, które dla nas jako dorosłych będą wydawały się zupełnie błahe, a czasami może to wynikać z pewnych zaburzeń fizjologicznych. To co stosujemy, tak jak powiedziałam, u dorosłych można stosować u dzieci nie tylko przy zakażeniach, ale także przy tych skłonnościach do kamienia odkładania się tych złogów.
Przy czym też pamiętajcie Państwo, że skład kamieni jest ważny, więc zanim zastosuje się leczenie ziołowe polegające na tym, że zastymuluje się usuwanie tych złogów, konieczne jest przeprowadzenie badań, żeby określić charakter. Poza tym też trzeba mieć na uwadze, że w moczu mogą pojawić się krwinki tarwone. To będzie wstawiało na kolejną patologię wynikającą np. z obecności złogu, intensywnego stanu zapalnego. Jeżeli pojawi się kwestia infekcji, można podawać jako wstymagające surowce roślinne, t. in. tasznik, o którym mówiliśmy poprzednio, jak chwast można, rdest ptasio, o którym dzisiaj już mówiliśmy, skrzyp polny.
Też pamiętać, że jeżeli jest taka tendencja do nawracających zakażeń, żeby pamiętać o soku żerawinowym, to jest 1, a 2, generalnie o obniżaniu pecha moczu poprzez przyjmowanie kwaśnych pokarmów, m. in. sok grefutrowy, cytrynowy, przy czym znowu nie w nadmiarze, chyba że mamy zdiagnozowany układ moczowy, bo może się zdarzyć, że zapchnął się odkładać złogi przyjmowani wtedy nagłe dużych ilości soków z dużą ilością zawartości witaminy C, spowoduje uruchomienie lawinowym, może spowodować kolkę nerkową. Ostrożnie, wszystko z umiarem, ale też pamiętajmy, także nawet wprowadzanie do diety właśnie picia tego soku z cytryny z wodą czy soku grefutowego z wodą, to też jest bardzo dobrym pomysłem. Szklanka dziennie to jest takim, wydaje mi się, minimum łatwe do osiągnięcia.
Jeśli chodzi o naowocni fasoli, też z namiona kukurycy, czarna porzeczka, też nam się dzisiaj pojawiała. Nawłoć jeszcze raz przypominam, bo cały czas pamiętam, że to jest chwast bardzo inwazyjny, natomiast właściwości prozdrowotne wpływa na układ moczowy jest naprawdę bardzo fajny. To też jest jako przypomnienie, bo o tym sobie mówiliśmy. Czy można pytać jeszcze o nawoć, czy przeciwwskazaniem do stosowania na włoci jest właśnie wafaryna, czy nie? Czy można ją stosować teraz? Wafaryna przy nawoci? Nie. Ja do takich danych nie dotarłam. Natomiast ja na koniec dzisiejszego naszego spotkania chciałabym Państwu zwrócić uwagę, bo mówimy o fitoterapii, o ziołolecznictwie. Natomiast pamiętajmy o zatruciach. To nie jest celowe działanie najczęściej. Natomiast niestety te zatrucia się zdarzają.
Mogą to być zatrucia przypadkowe, czyli pomylenie owoców czy też pomylenie jakiegoś ziela, kurzenia. Będziemy zbierać któreś z roślin baldaszkowatych. Będziemy uważać, że jest to dzika marchewa. Natomiast też trzeba pamiętać o tym, że takie zatrucia mogą pojawić się wśród nastolatków. Znowu mamy tę chwielność emocjonalną, eksperymentowanie, próby samobójcze. Mogą pojawić się celowe działania. Jeśli chodzi o te przypadkowe, to one dotyczą najczęściej owoców czerwonych, jagodowych, takich atrakcyjnych, czyli np. wawrzynka wilczełyko, wiciokszewu, a wiciokszew jest bardzo powszechnie występujący w ogrodach. Tu mamy też pszanka, słodkogórz, konwalia majowa, obrazki planiste. To także są bardzo atrakcyjne. Pomarańczowe owoce trzymieliny w takich różowych osnówkach. Wygląda fantastycznie jesienią i rzeczywiście zwraca uwagę.
To mogą być owoce pokrzyku wilczej, jagody czy śnieguliczki. Jakieś śnieguliczka pozostaje na krzakach przez całą zimę, więc jest intrygująca dla dzieci. I dodatkowo jeszcze też owoce jemiałe, chociaż jemiała jest trudniej dostępna, tak za wyglądem na to, że ona rośnie wysoko. To mogą być pomylenia np. zamiast czarnej jagody, owoce czworolistu czy kokoryt. Natomiast to, o czym mówiłam, czyli to celowe działanie, dotyczy np. bielunia, dzięciarzawy. Czy lulka czarnego. To są rośliny, które występują na takich ruderalnych obszarach. Występowały teraz może już mniej, ale na zaniedbanych trawnikach gdzieś tam na obrzeżach miast. Kwiaty mają piękne, takie kilichowate, białe czasami są dosyć duże.
I owoce też są atrakcyjne, bo też są dosyć duże w postaci takiej torebki. I w środku znajdują się nasiona. Czasami dzieci mówią, że przypominają nasiona maku. Mi się bardziej z czarnuszką kojarzy, ale to też czarnuszka prozdrowotna. Tutaj mamy jednak rośliny, które zawierają alkaloidy tropanowe, do których należy m. in. atropina czy skopolamina. Atropina to jest alkaloid, który rozszerza m. in. zierenice oka. To jest taki jeden z pierwszych objawów. Później pojawiają się zaburzenia psychomotoryczne, pojawiają się dalej halucynacje, objawy psychozy, zaburzenia metabozmu. Przyspieszenie oddechu i w efekcie mogą one doprowadzić do śmierci.
Tutaj jeśli chodzi o alkaloidy tropanowe, to one są także obecne w wilczej jagodzie i zjedzenie nawet niewielkiej ilości może spowodować zatrucie. Podobnie zresztą owoce lulka, więc to są surowce, które są stosowane przez młodzież do odłużania się, no i wtedy albo celowe, albo niecelowe zatrucie. Zatrucia też się zdarzają, tak jak powiedziałem, tymi roślinami baldaszkowatymi, bo one są dosyć powszechne, są bardzo podobnie makroskopowo wyglądające. Czasami te różnice są naprawdę bardzo dyskretne, więc osoba, która nie zna się dobrze na roślinach, niestety, ale może dosyć łatwo się pomylić. A to są rośliny, które zawierają bardzo silne związki wykazujących działanie toksyczne na ośrodkowy układ nerwowy. Tutaj należą m. in.
cykuta, która mówiłam, że gdzieś w literaturze się pojawia, bo jest obecny np. Blackout Pospolity czy szczpół planisty. Te substancje aktywne, które są tutaj obecne, działają na ośrodki w mózgu odpowiedzialne za podstawowe odruchy niezależne od nas. Odruch oddychania, krążenia, odruch naczynia ruchowy, więc zadziałanie tymi toksynami będzie niestety prowadziło do śmierci. Dojść do zatrucia może poprzez pomylenie m. in. korzeni tych roślin. Tu pomylenie z pietruszką, marchewką dziką. Mamy tu duże ryzyko. Do tej rodziny, żeby pokazać jak duża to jest rodzina, zawierająca wiele aktywnych substancji, należy także barcz sosnowskiego. Kolejną grupą roślin, które mogą doprowadzić do zatrucia, aczkolwiek bardziej przypadkowo, to są rośliny, które są atrakcyjnie wizualne.
Mamy tu tojady, to są te niebieskie, szafiekowe. Mamy ostruszki, o których wspomniałam. Mamy naparstnice, złotokap czy wiciokrzew. Wiciokrzew, mówiłam, te czerwone owoce są tutaj niebezpieczne. Naparstnica, blikozydy na sercowe. Pracując naparstnicą w ogrodzie, trzeba pamiętać, że to nie jest kwestia zatrucia, tylko i wyłącznie spożycia. To jest kwestia też tego, że te substancje aktywne, one mogą przenikać przez skórę, więc trzeba pracować w rękawiczkach. To jest także, szanowni Państwo, tutaj złotokap, który wygląda przecudnie. Ma przepiękne, zwisające żółte, motylkowe kwiaty, ale niestety trująca jest cała rodzina, czyli kwiaty, liście, nasiona.
Dodatkowo trzeba pamiętać też o tym, że jest to roślina miododajna i niestety, ale do takiego zatrucia tymi alkaloidami obecnymi w złotokapie może też dojść przy spożyciu miodu, który jest zbierany przez pszczoły ze złotokapu. Jak będzie wiosna, będziecie Państwo pamiętali, zwróćcie uwagę, złotokap jest bardzo powszechnie sędzony w parkach. A w przypadku dzieci to jest 2 do 10 nasion. Nasionka to są takie małe fasolki. To jest także roślina, która jest trująca nie tylko dla ludzi, to jest także roślina, która jest trująca dla zwierząt, dla koni na przykład. Natomiast niektóre są odporne. Więc też o tych przypadkowych zatruciach, do takich przypadkowych zatruć tutaj może dojść.
Dobrze Szanowni Państwo, z mojej strony to tyle, jeśli chodzi o pediatrię. Tak, ja pamiętam, tylko tutaj żeby nam się ta prezentacja, bo propolis, ja przyznam szczerze nie miałam już czasu na przygotowanie tej części dotyczącej miodu. Natomiast propolis jest rzeczywiście taką cenną substancją, o której powinniśmy pamiętać. Natomiast też pamiętajmy o tym, że coraz więcej osób jest uczulona na różne związki, więc też się pojawiają alergie. Jeżeli mówimy to przy okazji pediatrii, to też należy bardzo ostrożnie. Propolis, bo to chyba nawet Pan, któryś Pani tutaj podpowiadał, że przy hemoroidach w ciąży można stosować. Głos pamiętam i pamiętam tą rozmowę, bo propolis wykazuje działanie, także dosyć szerokie, to znaczy wykazuje działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwgrzybiczne.
Dodatkowo będzie nam stymulował układ immunologiczny do tego, żeby zwalczać te patogeny. Można go stosować na przykład wewnętrznie w postaci nalewek, można stosować do przemywania. Takie koncentraty nalewkowe można też stosować miejscowo, na przykład w jamie ustnej, jeżeli są afty, jeżeli są problemy z ciosami. Paradontoza, bo to wykazuje silne działanie przeciwzapalne, a przy paradontozie mamy silny proces zapalny, tak zmieniający funkcjonowanie działcą, powodujący wypadań zębów. Powstrzymanie stanu zapalnego będzie wspomagało leczenie. Na paradontozy w chwili obecnej nie ma takiego bardzo skutecznego środka, natomiast jest to jedna z. . . Natomiast można stosować pewne środki, które opuścią rozwój tej choroby, albo przynajmniej częściowo przystopują.
Propolis też ma silne działanie antyoksydacyjne, więc będzie miał działanie przeciwzapalne, takie ogólnoustrojowe, bo już sobie też mówiliśmy, że stan zapalny jest potrzebny, ale to musi być stan zapalny, który jest kontrolowany i pojawia się tylko i wyłącznie wtedy, kiedy ma wyeliminować jakiś patogen czy czynnik uszkadzający i doprowadzić do wygojenia. Jeżeli jest to stan przewlekły, będzie to działanie niekorzystne. Będzie też działał ochronnie na przewód pokarmowy, będzie łagodził stany zapalne przewodu pokarmowego, będzie wpływał pozytywnie na regenerację wątroby. Też można przygotowywać, czy można dodawać propolis czy wyciągi z propolisu do domowych kosmetyków, do przemywania skóry, bo też to jest taki bardzo szeroko działający preparat.
Ale to u dzieci starszych, tak samo jak u miodu nie wprowadzamy wcześniej ze względu na ten potencjał alergizujący. Propolis też można tutaj próbować wprowadzać u dzieci starszych. Ja tutaj bym była bliżej 6-7 roku życę, chyba że na przykład nie wiem żadnych epizodów alergicznych, nikt się nie pojawiał, to można albo skonsultować z lekarzem, to na przykład u takich 3 latków powolutku małymi dawkami spróbować. Ale to mówię tylko w konsultacji z lekarzem, u 6 latków można spróbować już bardziej bezpieczniej. Proszę bardzo. Dobrze Szanowni Państwo, to teraz tak. Ja mam jeszcze takie jedno pytanie o stosowanie olejków eterycznych u dzieci do aramaterapii, do masażu, bądź ewentualnie do ustnie.
Czy tutaj mogłaby Pani kilka słów powiedzieć albo mi odesłać do jakiejś literatury czy materiałów? Bo to też jest takie bardzo różne są zdania tutaj w różnych olejkach. Tak, to zresztą dzisiaj też mówiliśmy o tych olejkach. Tak, oczywiście. To znaczy tak, umówmy się może, ja sobie zapiszę, zobaczymy tutaj olejki u dzieci, ja mam już, bo nie wiem jak sprawnie nam pójdzie z pytaniami. Jeżeli nie uda nam się dzisiaj, to przejdziemy do, ja to podeślę na Teamsie. Dobrze, dziękuję. Dobrze Szanowni Państwo, ja tylko muszę tutaj sobie uporządkować pulpit, żeby mi się wyświetlało tylko to, co ja będę chciała. I teraz tutaj muszę podpisać te zangad nienia, o których Państwo mówiliście. Dobrze.
I teraz tak, muszę to udostępnić po kolei. Dobrze, to jest to, ja też teraz sobie utworzę jeszcze swój katalog z pytaniami i zaraz będziemy po kolei je analizować. Przestęp szczerze nie miałam czasu w przerwie, żeby je przejrzeć, więc będziemy tak na bieżąco. Ile tych pytań mamy? W setkę, czyli jak standardowo. Dobrze, pytanie pierwsze, to pytanie nie moje, więc tutaj drugie też nie, trzecie też nie, to jakieś takie z technologii jakieś, prawda? Tu też nie moje, tu będą też zboty na pokłonie. Od 11 się zaczyna tak gdzieś tutaj, zaraz zobaczymy w temperaturze. O, tu też nie są, od 11 też widzę, że to nie jest moje. O, tu też nie.
O, tu też nie jest moje. O, tu też nie. O, tu też nie. A gdzie mieliście Państwo o tych mutagenach i tych toksynach? Na toksykologii podejrzewam, jakieś. To też nie są moje, zielonecznica też nie. Niektóre są proste, natomiast niektóre rzeczywiście takie niejednoznaczne. Niektóre nawiązują do tego, o czym ja mówiłam, natomiast to nie są moje pytania. Tutaj w ogóle nie ma pytań, które były podawane też przez wcześniejszych wykładowców, także zupełnie nie w temacie niektóre. Niektóre pytania trudno nawet zidentyfikować z jakim przedmiotem należałoby wiązać. No właśnie dlatego mówię, bo załóżmy, ja nawet dzisiaj Państwu wspominałam o absyńcie, prawda? Prawidłowa odpowiedź to będzie C. Natomiast to nie jest moje pytanie.
Zresztą tak samo jak to, ziele babki lancetowatej. I to jest pytanie, nad którym się zastanawialiśmy w tamtym roku. Nie wiem czy ktoś pamięta tę dyskusję. Tak, pamiętam to pytanie. I tutaj ustaliliśmy, że wrzodowe, czyli odpowiedź C jest tą najbardziej poprawną, bo to jest jakby pierwsze wskazanie tej babki lancetowatej. Tak, dokładnie tak. I można przypuszczać, że to będzie pochodziło od osoby, która miała z Wami przewód pokarmowy. Więc ja tak bym powiedziała, natomiast to dalej nie moje. Arcydziengiel, no okej, dzisiaj mówiliśmy sobie o tym. Także, ale dalej, czterdziestka, no czterdzieści jeden to też nie moje. Tutaj wszystkie są chyba poprawne, prawda? W czterdziestym pierwszym.
Szalvia, stany zapalne, tak, tak, tak, tak, ja bym powiedziała D. Dobrze, to też nie jest moje. To ósme na przykład? Którym? Dziestym ósmem? Bo ja na przykład nie mogę tego znaleźć zupełnie, bo tutaj w ogóle nawet w internecie są inne zupełnie zioła. Jest na przykład ostro pest, tu w ogóle nie ma wymienionego tego ostro pestu przy hepatoprotekcyjnych. A Pani Profesor, czterdzieste piąte pytanie jakby Pani Profesor mogła zliknąć. Czy powinna się z tej większej części wymieniana pewnie? Tak, bo prawda jest odpowiedź rozumiem B. No tak, to na pewno kluczem, tylko ja powiem szczerze, że tak sformułowane pytanie pojawia się, to znaczy przy tak sformułowanym pytanie pojawia się moje pytanie.
Co to znaczy większej ilości? Dokładnie i tu nastręcza to dużo wątpliwości. To jest kluczem tego pytania. Dokładnie, dokładnie, więc chyba. . . No nie, no nie, no nie, tutaj węgieletniczy. . . Ja tutaj akurat miałam A zaznaczone, bo jednak chyba nie mogę zaszczepić. Tu na pewno będzie A, bo nie powoduje przeczyszczania, bo nawet dzisiaj sobie o tym mówiliśmy, nie jest bogaty, to jest węgiel aktywowany i nie ma właściwości bakterii obójczych, tylko wiąże toksyny. Jakie działa w przypadku uszkodzenia błonu śluzowej, jelit? B. Dokładnie, ale to nie są dalej moje pytania, więc ja powiem tak, co bym odpowiedziała i co jest zgodne z moją wiedzą.
A to 48, chyba to protekcyjne, c, dlatego że wykluczająca tutaj będzie szałwia. Dokładnie. Bo to jest na takiej zasadzie, bo jeżeli już nie wiemy czego, to eliminujemy. Tak więc tutaj D na pewno nie. Wydzielanie żółci. Lukrycja węgieletną na pewno nie. Węgiel nie? Tak, tutaj będzie D. Ale mówię, bierzcie Państwo poprawkę, że to nie ten D. To pytanie 50. Bo się jeszcze bachałam nad odpowiedzią C, dlatego pytam tutaj kwestia konsultacji. Ja bym bardziej odpowiadała za C odpowiedzią, natomiast. . . No tak, bo odpowiedź B z C różni się tylko strączyńcem. Tak. Więc tutaj ja bym była przy C. Ja też. Zobaczcie Państwo, że mamy dokładnie to samo. Ale zaraz to się nie. . .
Babka, kurze ślad. No jak każdy olej w sumie. Ale zobaczcie tutaj odpowiedź A. Nie, to będzie odpowiedź A, słuchajcie. Bo tutaj mamy olej lniany. A tu mamy siemi lniane. Nie, to jest A. Bo ja z rozpętu z olej lniany przeczytałam jako siemi lniane. Znaczy w sensie z automatu. Także ja tutaj bym powiedziała, że to jest A. Nie wiem jak Państwo. Bo olej lniany jako tako nie reguluje wypróżdżeń. On może poprawiać funkcjonowanie błony śluzowej na takiej zasadzie antyoksydacyjnie. Czasami te substancje takie oleiste, one będą wspomagać przesuwanie maskałowych. Natomiast zobaczcie, że tutaj do tych substancji, które regulują wypróżniania, mamy biedrzeniec anysz, o którym dzisiaj mówiliśmy. I koper. Też działa rozluźniająco na mięśni.
Czyli tutaj ułatwia rozluźnienie całej tej motoryki w miednicy. Także gdybym miała zaznaczać, bym była na Państwa miejscu, zaznaczyłabym A. Tak powiem. Dziękujemy. Dobrze. Teraz tak, przemysł. To są nie moje pytania. To też nie. Są takie typowo gospodarcze. Widzę. A które województwo tutaj Państwo zaznaczyliście? Pytam z ciekawości. Lubus. Lubelskie. Lubelskie, tak. Opowieść B. Dobrze. To też nie jest moje pytanie, aczkolwiek nawiązujące częściowo do tego, o czym mówiłam. Pan idzie tak jak wcześniej matura, że 60% prawidłowych odpowiedzi to byłoby. . . To jest też pytanie z ubiegłego roku. 59. Tak, to jest pytanie. To jest C. To jest C, natomiast zobaczcie, że tutaj inne rzeczy też można by było.
Oczywiście skuraj i włosy również pasują. Nie ma odpowiedzi, że wszystkie, albo B. C. D. Więc trudno wybrać. Dokładnie. Tak. Dobrze. Arcydziengiel. Tutaj mamy, tak. Co zaznaczyliście Państwo przy Arcydziengielu? A w tym 55 to która odpowiedź? Wsześć i kuźlenie. To dobre. W 60. Tutaj bym się zastanowiła, bo mamy jeszcze te liście, które się stosuję. Do pytania na Arcydzie pojadę pod numerem 40 i pod numerem właśnie 50. To samo pytanie. A tu nawet nie zwróciłam uwagi. To teraz zaczynają się, to są moje pytania. Poczekajcie, ja sobie tutaj otworzę, bo to jest anatomizm z fizjologią. Już otwieram. Dobrze, to teraz tak. Włyn ustrojowy to? Odpowiedź D. Wszystkie odpowiedzi prawidłowe. Dobrze.
Czekajcie, bo ja się tutaj, no właśnie nie mogę sobie tego otworzyć. Dobrze, to inaczej. To czytajcie mi, albo inaczej sprawdzajcie, tak. Ja tutaj mam. Zagęszczenie moczu. Dobra, białka osocza. D będą. Hemoglobina. Oddychanie komórkowe. Oddychanie komórkowe, bo mamy w cytoplazmie, mamy glikolizę, która dalej w mitochondriach. Synapsy? D. U mnie większość D będzie. Kresomózgowie też D, jak takie macie? Bo nie wiem, czy to jest. . . A nie, już nie ma, dobra. Bo ja poleciałam dalej po moich pytaniach, a tu widzę, że już nie są moje pytania dalej. Ok, dobra, to teraz moczowy. Poczekajcie, ja tu słucham. To mówiłam, że to będzie D. D, tak. Ja zaraz tylko tutaj sobie otworzę dalej, bo tu mamy układ moczowo-płciowy.
Tu się to otworzy i jest. Co mamy z tego moczowo-płciowego? Ja to sobie zamykam. Daj mi prawdziwe, muszę wyraźć to. Idę na co. W terapii kamicy, tak, to jest. . . Tak, odpowiedz nieprawdziwa, to która tu będzie? Dobra. 67 mówi ci, tak? Tak, 67. Kresomózgowie już powiedzieliśmy, prawda? Tak. Zobaczcie, bo tutaj ten moczowy nam tak wyskoczył, że tak powiem, jak Filip z Konopii. I znowu wracamy do anatomii z fizjologią. Już poczekajcie, przepraszam. I teraz. . . Przepraszam, a 67, to odpowiedz? 67, B. B, B jak Barbara? Tak, B jak Barbara. Dziękuję. 68, D. 68, D. A 69? 69, czyli układ bodźco-przewodzący. C. Tutaj ta odpowiedź. Wzrost kości? D. D, tutaj, OK. Czyli tutaj to mamy.
Tak, 71 to nie są moje, to też nie są moje. Pani profesor, nie należą do Pani te pytania. Dobrze, to tutaj. . . Farmakognozję mieliście ze mną, nie? Niestety nie. Ale to przechodzimy dalej. Ale wiecie co? Tak też właśnie nie kojarzę, żebym z wami miała, natomiast pytania wydaje mi się, że to będą moje. Pytania mogą być od Pani profesor, ponieważ nie pogrywają Cię u te pytania z naszymi wykładami. Tyle w temacie. No dobrze, to ja sobie pozwolę otworzyć jednak mój projekt Farmakognozji. Prosimy Wasza oponą. Natomiast. . . Coś się nie chce, ale zaraz. Natomiast mówię, no tu. . . Bo jakoś tak nie wiem dlaczego, ale nie miałam właśnie w tym roku Farmakognozji. Ktoś inny prowadził.
I tak, Pani, które pytania trudno odpowiedzieć. Brakuje ich w wykładach. No bo jeżeli ktoś miał inny, no to na pewno miał inne wykłady. Dobrze, to ja Państwu podpowiem. Farmakognozja. . . No to na pewno jest moje pytanie. Czyli odpowiedź. . . D. D, dobrze. Biologicznie aktywne substancje pochodzenia roślinnego. . . Powiedzialne. A, super. Biologicznie wykazujące działanie na mięsień sercowy. Tak. Mam problem, dobrze. Tak, bo ja mówię, ja tego. . . Bo mi to. . . Na to mi zwrócili uwagę słuchacze w poprzednim roku, ale ja nie miałam możliwości skorygowania, bo ja tych pytań po prostu nie przesyłałam. Właściwości antyoksydacyjne posiadają? D. Mhm. Dobrze, później mamy co? Glicozydy kumarynowe. Jest też wszystkie, tak.
Dalej, biologicznie aktywne substancje pochodzenia roślinnego o silnych właściwościach trucizn. To? Alkaloidy. Alkaloidy, świetnie. Dalej, węglowo-dany jako biologicznie aktywne substancje. B, super. D? D jak Barbara. Teraz tak, biologicznie aktywne substancje. . . O, właściwie. . . To jest. . . No właśnie, to już było. To na pytanie, tak. Teraz wskażę zdanie fałszywe. To tutaj będzie B. Dobra. I ostatnie z moich. . . Tak, to jest to. Poczekajcie Państwo. Antraglicozydy, tu będzie odpowiedź. . . 88 pytanie? 88 jest powtórzone, tu będą alkaloidy, bo to jest chyba tam. . . 88 to jest to samo pytanie. Tak, to jest to samo pytanie, tak. Już, już, ja sobie tutaj tylko to zapiszę. Przepraszam, coś mnie przerwało. Jak? 89? To B. B, tutaj.
Dobrze, czyli antraglicozydy, 90 to było to. I teraz. . . Zobaczcie, znowu mamy układ moczowy. Tak, bo to są surowce glikozydowe, tak. Później następne macie środki akwarystyczne. To jest A. Super. Wskaż zdanie nieprawdziwe. No właśnie, to też już było. To B. Ale są inne odpowiedzi chyba. 93? Aha, jest OK. I teraz tak, terapeutyczne działanie owocu i liści żurawiny. Super. Mącznica lekarska. C, tak. Dobrze, i teraz wskaż zdanie nieprawdziwe. B, tutaj B. I teraz tak, nawłocz pospolita. Tak, uszczelnia naczynia, super. Nie pomaga w usuwaniu kamienic nowych? Nie, one inne. Także tutaj to jest to. Teraz tak, zewnętrznie w chorobach układu moczowego można stosować. . . Wszystkie. Dobrze, coś mi się tutaj. . .
Tak, dobrze. I później przeciwbakteryjne działanie. To nie wiem czemu. 98? To zewnętrzne w chorobach, tak? D? Tak, tak, tak. I później wskaż zdanie nieprawdziwe. Ale to już chyba było, czy mi się pomo. . . Nie, to jest inne. A dobrze. A w 98 będzie D? Tak. Mówiłam, że u mnie większość to będzie D. Tak, dla ułatwienia. 99 też D. Tak. A 94? D. A, D. Także drodzy państwo, z moich pytań to jest to. 90? 90, Andra. . . Tak, to będą właśnie tutaj te kruszyny, senesy i tak dalej. Ale to mówię, no bo to jest pytanie dotyczące. . . A 95? B. Wsetnym to było B? Wsetnym B. W którym? Wsetnym B. A 63? Ojej, tutaj ktoś musi powiedzieć A. A? Dziękuję.
No to na tyle mogę państwu podpowiedzieć, chyba że. . . A tutaj jeszcze jakie pytania macie? Co jest niejasne? Pani profesor, jest takie pytanie 17 i pytanie 18. Może pani się chciałaby spojrzeć, bo jest tutaj mały rozdźwięk. W pytaniu 17 jest pytanie o trwałość naparów maceratów i odwarów. I według naszych wykładów nie przekracza ta trwałość trzech dni w lodówce. Natomiast tutaj nie ma takiej odpowiedzi. Jest 5, 7, 15, 30. Co tu jest nie? Z czego to wynika? Bo powiem szczerze, nie znawałam żadnej takiej adnotacji, nigdzie nawet w internecie, żeby ktoś wskazywał, że trwałość naparów nie jest do 7 dni. Mówicie 17? Rozumiem. 18. To jest nalewka, tak. To jest nalewka? To jest olejek pieprzowy? Nie, to jest nalewka. To będzie nalewka.
To znaczy to, co ja sprawdzałam, wydawało mi się, że chodzi o olejek pieprzowy, zmięty pieprzowy, natomiast może tutaj coś mylę. Ale to jest kum. Dajcie mi Państwo chwilkę, tylko ja muszę tutaj, nie odpali moja książka, muszę powyłączać tu i za chwilkę spróbuję mój podręcznik uruchomić. Zacznęmy od prostego. Czyli nalewka z mięty pieprzowej, tak jak olej. To nalewka po łacinie. I tam było właśnie nalewka z mięty pieprzowej. Alej, zrobimy. To jest nalewka miękowa z olejkiem pieprzowym. Tak, to jest całkiem coś jeszcze innego. To jest coś, czego nie mieliśmy na żadnych wykładach, także to nie jest pytanie. Na pewno nie wiem, że to jest maceracja. Tylko czy jedno, czy się drugie. Ja próbuję tutaj w tych podręcznikowych zobaczyć, jak mam.
Ale powiem szczerze, że tutaj mi się nic nie. . . Znaleźć teraz moją bukwę większą, zaraz zobaczymy. Nie, bo to są już takie techniczne rzeczy, tak jak mówiłam, jeżeli ja na czymś pracuję, to są to już rzeczy, które my zakupujemy. Znaleźć teraz muętaj. Jest. Nie mam tutaj żadnej takiej informacji, natomiast też tutaj chyba bym się skłaniała do odpowiedzi, bo nie wiem, którą państwo obstawialiście, bo się wyłączyłam, przepraszam. Chyba do A, tak właśnie. Ja mam tu przed sobą w hitoterapii i leki roślinne, wydawnictwo PZWL, bodajże z Poznania tutaj ludzie to pisali. I tutaj mam, że maceracja to jest siedmiodniowy proces. Olejowa. Ale ekstrakcja przy wykorzystaniu zwykle 70% etanolu w temperaturze pojąła na 7 dni.
Tak, ale może pani też zrobić taką macerację zalewając też gorącym alkoholem, czasami tak się robi, czy tam podgrzany i wtedy ona jest krótsza. Natomiast tutaj. . . To jest takie pytanie, co miał na myśli otrób pytania. Tak, bo tutaj kwestia tego olejku, czyli kum, to co jest dalej, menta i tak dalej, to to jest. . . Nie wiem, czy to nie będzie rozstrzygające w tym momencie. Dlatego mówię tutaj. . . A 39 pytanie co macie? Odpowiedź B. 39. Tak, to tutaj mówiliśmy o tym, że to jest. . . Brakuje jednej odpowiedzi, że wszystkie odpowiedzi są prawdziwe. Ja obstawiałabym tutaj. . . Nie, tu 39. C. C, wrzodowy. C był w zasadzie.
Jako w charakterystyce babki lancetowatej, jako pierwsze są wrzodowe i też sądząc po innych pytaniach, to dotyczy układu pokarmowego ta grupa pytań. Więc ja bym tutaj podała wrzodowe. Może jeszcze lepszy 13. C? 13. C. Dokładnie. Dobrze. Także. . . Na pewno Państwo zdacie, bo też chyba z tych pytań dostajecie 30. Ile trzeba żeby zdać? Powiem szczerze, nie wiem, bo to nie jest. . . My tylko przesyłamy pytania, a już jak gdyby egzamin i te warunki zaliczenia są ustalane w uczelni, więc przyznam szczerze, że się nie orientowałam, ale protokoły podpisuję, więc weryfikuję też oceny, bo dostaję. To powiem szczerze, że naprawdę bardzo wysoki pożąb tych poprawnych odpowiedzi. 80-90%, więc. . . A w czym razie. . . Jaka mać odpowiedź? Która? 36.
Odpowiedzi te. A czy moglibyśmy wszystkie te odpowiedzi na te pytania dostać? Ale to ja mogę tylko te, które ja przygotowałam. Dobrze. Także tutaj część jest moich rzeczywiście, natomiast część nie. Mogę się pokusić, tak jak teraz, o podpowiedź, co ja bym z mojego doświadczenia, która odpowiedź jest dla mnie prawidłowa. Natomiast, no niestety, ale część pytań jest tak sformułowanych, że ja bym miała problem z odpowiedzią. Tutaj w tym przypadku. Tak jak było to przy tej babce lancetowatej. Miałabym też wątpliwości, czy rzeczywiście to są główki kwiatostanu u karczocha. Bo mi się wydaje, że spożywamy liście. Na takiej skróconej łodydze one są. Zweryfikujcie to Państwo dobrze. To nie jest moje pytanie absolutnie, więc ja tylko mogę tutaj zasugerować.
A możemy jeszcze spożywac na średnim dziedzinie pierwszy. Które? To jest moje pierwsze. To jest chyba tutaj w ogóle kluczowe i nie wiem też co tu wybrać, bo jakby i gleba tutaj by pasowała. Ale te pytania znowu. Jak to były podane przez Panią dr Tomczak i w 71 z całą pewnością jest odpowiedź B poprawna, ponieważ te pytania zostały podane od 71 do 80. Mamy te odpowiedzi podane przez wykładowcę. Ale tutaj, bo kluczowy tu w tym pytaniu jest pierwotny, więc pierwotna jest gleba. Tak. Bo później wtórne to już będzie czy suszenie, czy brak higieny, ale pierwotnie, gdyby było na przykład jeszcze atmosfera, to też by mogło być. Więc to są takie. . . Ja bym tak tutaj posłuchała.
Moim zdaniem, to te pytania, które dostaliśmy od innych wykładowców, to należy tak odpowiedzieć na nie, tak jak one zostały zadane, nam podane i podane odpowiedzi. To wtedy ma na pewności, że będzie to prawidłowa odpowiedź. Tak. Bo ta odpowiedź będzie poprawna. Oczywiście. Dlatego ja otwierałam swoje odpowiedzi, dlatego że uczelnia będzie się kierować tym, co ja Państwu podałam. Oczywiście. W ten sposób. Oczywiście ja nie mówię, że gdzieś tam jakiegoś błędu nie. . . Gdzieś się nie pomyliłam, tak jak na przykład z jakiejś literówki. Ale mówię, myśląc o tym, że Państwo się mimo wszystko przygotowują i teraz chodzi o to, żeby przygotować prawidłowe odpowiedzi, a nie przyswoić wiedzę, to posługujemy się prawidłowymi odpowiedziami, a nie tutaj weryfikowaniem.
Ja mówię, jak widzę jakiś błąd, to koryguje te pytania w kolejnym roku. Ale nie zawsze mi się to udaje. Chociaż tutaj z tą farmakognozją troszkę Państwu podpowiedziałam. Tak, tak, że mówię. Nie moje pytania, ale nie do moich wykładów. Tak, że mam nadzieję, że tutaj Państwu też trochę. . . Nie wdzięczni. Tak, to po prostu. . . Poznaję swój styl pisania, więc stąd wiem, że to moje. Dobrze, Szanowni Państwo. Czy jakieś pytania jeszcze macie? A może ktoś wie, tutaj to 16 i 19. 16 C, 19 C według mojej opinii. A 20? 20 też C. 10 C, dziękuję. Tak, że mi pozostaje życzyć Państwu powodzenia na egzaminie. Jestem naprawdę więcej niż pewna, że Państwo zbacie.
Oczywiście zawsze to się wiąże z jakimś tam stresem. Tak, że to czy tego chcemy, czy nie. Ale stres krótko działający jest tym, który nas mobilizuje. Więc krótka mobilizacja na egzamin i potem już można się cieszyć ze zdobytej wiedzy. Tak, że Szanowni Państwo, wszystkiego dobrego. Dziękuję Państwu za spotkanie tej grupie, która ma egzaminy. Bo nie wiem, z drugą grupą będziemy się jeszcze na pewno spotykać. Chyba, że nie zostaną mi powierzone inne zajęcia. I w takim razie jeszcze do napisania, bo jak znajdę jakieś informacje, to tak jak powiedziałam, tutaj o Państwie nie zapomnę i zamieszczę te informacje. Tak, że dziękuję bardzo i do widzenia. Dziękujemy. Dziękujemy. Do widzenia.
A grupa zna egzamin, w kim zostanie jeszcze porozmawiamy? Tak, tak. Słuchajcie, a które to wykładowce, bo wyżej 70 pytania podawał? Słuchaj, od 71 do 80 pytania to są pytania od Pani doktor Tomczak. Nie pamiętam. Są to pytania zaznaczone teraz? Słuchaj, no możemy przelecieć po prostu, słuchajcie, wszystkie pytania od 1 do 100, przelecieć po prostu odpowiedzi i jeszcze raz zweryfikować, czy wszyscy mamy to samo. Myle. Tak jest. No, to zaczynamy. 1B. 1C? 1B. 2C. 3D. 4C. 5B. 6A. 7A. 8D. 9D. 10B. 11D. 9D. D jak da nuta. 10B. 11C. 12D. 13C. 14B. 15A. B? 14B. 15A. B jak barwara, 15A. Słuchajcie, ten odwar to się zalewa wodą o temperaturze pokojowej, ale później się zagotowuje to.
Tak? Odwar tak, wodą zinną albo o temperaturze pokojowej się zagotowuje. 7A, 8A. A możemy mówić na przykład 2C jak celina, bo coś urywa, przepraszam bardzo. Może. Właśnie też chciałam zwrócić na to uwagę, że troszeczkę nam urywa i szczerze mówią, C i D bardzo się mieszają. Dobrze, to od którego słuchajcie, postarzamy pytania. Możemy polecieć od 1 jeszcze raz, żeby nie było błędu? 1 jak barwara, 2 jak celina, 3 jak da nuta. Nie, 1 ktoś powiedział D, że jest. Nie, jest B. 1 barwara. 1 barwara. Dwa, dlatego robimy poprawkę w tej chwili. Tak, 1 barwara. Dwa celina, 3 da nuta, 4 celina, 5 barwara, 6 alina, 7 alina, 8 da nuta, 9 da nuta, 10 barwara.
11 celina, 12 da nuta, 13 celina, 14 barwara, 15 alina, 16 celina, 17 barwara, 18 alina, 19 celina, 20 celina, 21 barwara, 22 da nuta, 23 alina. 24 barwara, 25 celina, 26 barwara, 27 celina, 28 da nuta, 29 barwara, 30 alina, 31 barwara. Pytania 32 brakuje. Zatem pytanie 33 celina, 34 celina, 35 barwara, 36 da nuta, 37 celina, 38 barwara, 39 celina, 40 celina, 41 da nuta, 42 celina, 43 alina, 44 da nuta, 45 barwara, 46 alina, 47 barwara, 48 celina, 49 da nuta, 50 alina, 51 celina, 52 barwara, 53 da nuta, 54 barwara, 55 alina.
56 da nuta, 57 celina, 58 barwara, 59 celina, 60 celina, 61 da nuta, 62 celina, 63 alina, 64 da nuta, 65 barwara, 66 alina, 67 barwara, 68 da nuta, 69 celina, 70 da nuta, 71 barwara, 72 da nuta, 73 celina, 74 alina, 75 alina, 76 alina, 77 alina, 78 alina. 76 alina, 76 a. Od 75 do 78 alina same. Alina, alina, alina, alina. A 77, barwara. Żeby się upewnić 73 celina.
78, 78, 79, 80 da nuta, 81 da nuta, 82 alina, 83 barwara, 84 da nuta, 85 da nuta, 86 celina, 87 barwara, 88 celina, 89 barwara, 90 alina, 91 da nuta, 92 alina, 93 barwara, 94 da nuta, 95 celina, 96 barwara, 97 alina, 98 da nuta, 99 da nuta i pytanie numer 100 barwara. Przepraszam, a 70, przepraszam bardzo. 70 da nuta. A przepraszam, czy mogłabyś mi jeszcze 1 do 29? 1 do 29.
1 barwara, 2 celina, 3 da nuta, 4 celina, 5 barwara, 6 alina, 7 alina, 8 da nuta, 9 da nuta, 10 barwara, 11 celina, 12 da nuta, 13 celina, 14 barwara, 15 alina, 16 celina, 17 barwara, 18 alina, 19 celina, 20 celina, 21 barwara, 22 da nuta, 23 alina i do którego? 29. Aha, 24 barwara, 25 celina, 26 barwara, 27 celina, 28 da nuta, 29 barwara. Dzięki bardzo. Proszę uprzejmie. Przepraszam, a mi jeszcze 52, 52. 52 barwara. To ja jeszcze z czesnej ciekawości zapytam na 32, dlaczego nie mamy odpowiedzi? Nie ma tam w ogóle pytania.
Teraz słuchajcie, nie wiem, czy skierujemy do tego maila na skrzynce grupowej pytanie do dzieka na aturze, 32 pytanie zostało pominięte i prosimy o przesłanie tego pytania, żebyśmy mieli okazję przygotować się odpowiedzi na to pytanie, bo z tego co pamiętam w zeszłym roku, poprzednia grupa na egzaminie pojawiło się jakieś pytanie, które nie było w puli pytań. Stąd też nie wszyscy byli w stanie zdać na 100%, albo zdawali po prostu poniżej setki. Więc albo pytamy, albo nie pytamy, zakładamy, że tutaj mamy większość odpowiedzi poprawnych, albo wszystkie poprawne, więc to już zależy od nas. Macie 44. Da nuta. To jest odpowiedź D. Ja myślę, żeby napisać maila odnośnie tego pytania.
Ja też tak myślę, że dobrze by było, ponieważ tutaj, z tego pliku to nie są pytania, które się pokrywają de facto z wiedzą, którą przekazano nam na wykładach, ponieważ są to pytania od innych wykładowców. Całe szczęście pani profesor Brożina była tak uprzejma i te pytania, które były z farmakognosii z nami przeleciała, ponieważ nam też było sporo wątpliwości przy niektórych pytaniach, tak naprawdę co mamy odpowiedzieć. To tego może nie poruszajmy, bo już mamy odpowiedzi, ale odnośnie tego pytania możemy zapytać. 45B. A 46A. 48 nie mam jeszcze. 48 jest Celina.
No wydaje mi się, że byśmy musieli sobie ustalić, że jedna osoba wchodzi na tą skrzynkę Zenbox i po prostu robi odpowiedź do tego maila, który przyszedł z Dzieka NATO w imieniu całego rocznika. No i zaznacza delikatnie, że brakuje pytania 32 w spisie pytań i jakby też od razu trzeba by było w tym mailu sformułować, że musimy o nadwysłanie tego pytania, ponieważ nie chcemy być zaskoczeni jakimiś pytaniami poza kolekcji na egzaminie. Jakoś delikatnie chyba trzeba to było zaznaczyć. I w ten czas rozumiem, że na skrzynkę dla wszystkich dostępną będzie odpowiedź z Dzieka NATO i każdy sobie to pytanie będzie mógł pobrać.
Jeszcze pytanie co z tymi powtórzonymi? No i to jest jeszcze trzy albo cztery pytania w całym pliku, które się powtarzają, to znaczy są dwukrotnie zadanne, więc też nie wiem czy należałoby im zwrócić uwagę. Czy nie pojawiłyby po prostu miejsca w pór? Bo wiecie co państwo ja się obawiam, że będzie tak jak w zeszłym roku, że oni mają jeden plik, który wysyłają co roku jako pytania do egzaminu i tak samo mają jeden plik, które to po prostu sami losują te 30 pytania dla każdego rocznika. No i się może okazać, że. . . Nie mieli więcej niż. . . Może tak być, ale zmieniają tylko kolejność pytań.
Mamy na pliku, tak? Może tylko zmieniają kolejność pytań, a w sumie pytania są takie same, tylko w różnej kolejności ułożone. Być może jest rzeczywiście tak jak pani mówi, że po prostu te same pytania nawet są przekazywane na każdym egzaminie, tylko po prostu zmieniana jest ich kolejność. Nie umiem powiedzieć. Natomiast wiemy o tym, że poprzednia grupa miała jakieś pytania, które. . . Pytanie przynajmniej jedno, które nie było w pliku, no bo brakowało i w tamtej grupie również pytania 32. No więc. . . Na dyplomu jest ocena czy mamy tylko informację, że ukończyliśmy takie studia? Ja nie mam pojęcia, powiem szczerze, że nie dopytywałam o takie szczegółowe w dzieckanacie.
Nawet też nie wiem, tak jak ktoś tutaj z państwa się pytał od ilu procent jest zaliczenie, to też to właśnie nikt nie przekazywał takiej informacji. Czy zaliczamy od 70, 50, 60. . . Słuchajcie, żebyście państwo wiedzieli, że trzeba wpłacić to 60 zł za wydanie świadectwa, bo to jest warunek dopuszczenia do egzaminu, więc. . . No, najważniejszy. Kasta jest tutaj najważniejsza na tych studiach. Bo ktoś, jak nie wpłaci tych 70 zł, to linka nie zostanie. To jest na to samo kontor. . . No tak jest informacja w e-mailu.
Raty? Tak, bo ja wczoraj dzwoniłam, te co raty to właśnie 60 zł za wydanie, bo jest to na e-mailu, że nie będzie przesłany link, jeżeli nie będzie ta opłata zrobiona. Czyli numer kontor jest ten sam co raty, co wpłacaliśmy za studia. Dobrze, to będziemy się kontaktować na Facebooku, okej? No to miłego weekendu wam wszystkim życzę. Miłego weekendu. Dzień dobry. Dziękuję. Dziękuję. Dziękuję. Dziękuję. Dziękuję. Dziękuję. Dziękuję. .