TRANSKRYPCJA VIDEO
Dla tego filmu nie wygenerowano opisu.
WITAMIĘCIE W KOLLEJNĄ OCIĄDKĄ! Witajcie w kolejnym odcinku modelowania w programie SketchUp. Dzisiaj pokazuję prosty sposób jak wymodelować garaż w konstrukcji szkieletowej drewnianej. Wybieramy narzędzie ołówek i rysujemy podstawę na której oprzemy nasz garaż. Proponuję wymiar 700x500. W tym momencie łapiemy zieloną oś z Shiftem i rysujemy ten prostokąt. Narzędziem Push&Pull wytlaczamy to na 50 cm w dół. Wybieramy narzędzie kursor, klikamy trzykrotnie na tą geometrię, prawym klawiszem wybieramy opcję Make Group. No i mamy stworzony płytę fundamentową pod nasz garaż. Teraz zajmiemy się stworzeniem ściany frontowej i tylnej a później bocznej. Na początek wybieramy narzędzie ołówek, narysujemy odcinek o długości 15 cm, łapiemy czerwono oś z Shiftem, narysujemy ten odcinek i obrysujemy prostokąt.
Wyobrażcie, że mamy prostokąt, który wytlaczymy sobie na 7 cm. Narzędziem kursor zaznaczamy tą stworzoną geometrię, prawym klawiszem wybieramy opcję Make Group. Drugim sposobem zaznaczenia tego jest trzykrotny klik na tej geometrii i zaznacza nam się wszystko co jest sklejone. Stworzymy grupę i teraz stworzymy słupki na tej podstawie. Narzędziem ołówek narysujemy przekrój o 7 cm. Z narzędziem Push and Pull wytlaczymy to na przykład na 320 w górę. Z narzędziem kursor klikamy trzykrotnie i zamykamy to w grupie. Z narzędziem Move klikamy w tym narożniku, klikamy na klawiaturze Control, przenosimy w to miejsce i mamy to skopiowane, wpisujemy na klawiaturze na przykład 5 slash, w prawym dolnym narożniku widzimy tą wartość i klikamy Enter.
Widzimy, że jest trochę tego za mało, wpisujemy 7 slash. No i mamy już, wydaje mi się, wizualnie wystarczający. Teraz musimy dociąć to pod skosem, bo będziemy mieli daw tym jedno spadowe. Żeby to zrobić, sugeruję wybrać narzędzie ołówek, narysować na początek sobie odcinek pomocniczy, na jaką wysokość chcemy to mieć i załóżmy, że chcemy to mieć 3, 10. Z tej strony narysujemy sobie odcinek, który będzie na przykład 2, 50 i rysujemy tą poprzeczkę. Możemy kliknąć na tą krawędź, którą przed chwilą rysowaliśmy i wykasować, oraz na tą i też wykasować. Teraz, żeby dociąć te wszystkie elementy w miarę prosto, znaczy w prosty sposób, to możemy zrobić, rozbijając je, wykasować odcinki wewnętrzne i z push and pull wykloczyć to.
A drugi sposób to jest taki bardziej, powiedzmy, prosty w wykonaniu, ale bardziej czasochłony, to jest wchodzenie w edycję każdej grupy, wybieranie narzędzia ołówek i rysowanie tych odcinków, wybieranie narzędzie push and pull i wytlaczanie krok po kroku. Ja sugeruję jednak wybrać te słupki, prawym klawiczem wybrać opcję Explode. Zauważcie, że ten odcinek już się przeciął z naszą geometrią. Z narzędziem gumka kasujemy niepotrzebne nam odcinki, z narzędziem push and pull klikamy i wytlaczamy do końca. Jak już jedno raz wytlaczyliśmy, teraz możemy dwukrotnie klikać na tą powierzchnię i to się będzie szybciej wytlaczano na tą samą odległość. Z narzędziem kursor klikamy trzykrotnie na te słupki, prawym klawiczem wybieramy opcję Make Group.
Albo zaznaczamy wszystko w ten sposób i też wybieramy opcję Make Group. Ja sugeruję wam dodawać skróty klawiszowe, które wam upraszczają trochę pracę. W moim przypadku ja mam ustawione w ustawieniach Sketchava, czyli Window Preferences w zakładce Shortcuts, Make Group na skrót G. Można to wpisać tu G i dodać plus i w tym momencie dodaje nam się skrót. Zrobiłem Backspace, Delete, można go dodać do tej komendy. I ja mam tak zrobione, że wystarczy zaznaczyć tą geometrię i klikam na klawiaturze G i ta grupa się tworzy. I zauważcie, że dość dużo klików sobie oszczędzamy poprzez ten skrót. W tym momencie chcemy zrobić deskę, która leży na tych wszystkich słupkach.
Możemy posłużyć tutaj trochę inną geometrią, czyli Rotated Rectangle. Ta opcja się pojawiła w 2015 wersji Sketchapa. Wcześniej trzeba było doinstalować dodatek specjalny, żeby to działało, który był też dostępny na oficjalnej stronie Sketchapa. Oczywiście jak ktoś nie ma tej funkcji, może sobie zwykle Rectangle narysować lub olówkiem. Ja sugeruję jednak spróbować to narysować w tym narzędzie. Zauważcie, że w dwa pliki mamy cały prostokąt zorientowany na tej płaszczyźnie. Zarzędziem Push & Pull wykluczymy to o 7 cm w górę. Zarzędziem Cursor klikamy trzykrotnie na tej geometrii. Przez anglii wygram opcję Make Group. No i mamy prawie gotowe.
Zauważcie tylko taki problem, że ta deska trochę wystaje z tej strony, bo jest prostopadle docięta i tutaj tego trochę brakuje. Ja sugeruję wejść w edycję tej grupy, zaznaczyć tą całą powierzchnię, wybrać narzędzie Move, przesunąć na tę krawędź aż się pojawi napis On Edge. Naciśnijmy przycisk Shift. Teraz widzimy, że cała operacja się odbywa tylko na tej krawędzie. Przesuwamy do tego punktu i klikamy na myszce lewym przyciskiem. Zauważcie, że teraz ta powierzchnia przesuwa się nam na tej krawędzie, na której zatrzymaliśmy Shift'em Cursor. Wystarczy, że teraz przeciągnę to i kliknę na powierzchnię tego słupka. Mam pewność, że ta operacja się odbywa przesuwając względem tego odcinka i ten punkt jest teraz na tej płaszczyźnie.
To jest jedna z takich opcji. Oczywiście możemy to sobie cofnąć. A drugą prostszą opcją może być po prostu wybranie narzędzi ołówek, narysowanie Shift'em, lapiąc niebieską oś i klikając na tej powierzchni takiego odcinka. To oczywiście, zauważcie, że nie trafiłem, więc muszę to powtórzyć. Narzędziem Push'n'Pull wytloczyć tę płaszczyznę do tego miejsca. Narzędziem gumka wykasować te niepotrzebne odcinki, a w tym miejscu zrobimy podobną operację jak wcześniej, tylko sobie zetniemy tą geometrię. Narzędziem Push'n'Pull wytloczymy ten odcinek. No i jedną ścianę mamy gotową. Teraz tą ścianę sobie zgrupujemy, zaznaczamy te wszystkie elementy i wybieramy opcję Make Group. Po stworzeniu grupy wybieramy narzędzie wiaderko, rozwijamy materiały, wybieramy kolor zbliżony do drewna i nadajemy na te elementy.
Teraz tą ścianę możemy sobie z narzędziem Move klikamy na klawiatury Ctrl, klikamy w tym narożniku, opijemy na koniec płyty żylbetowej oraz mamy już front garage'u. Teraz proponuję, zamiast rzeźbienia drzwi w tej konstrukcji, narysować jeszcze ściany boczne. Z narzędziem owówek narysujemy sobie na podstawie 15 cm, narysujemy ten odcinek w tą stronę, tu i tu. Z narzędziem Push'n'Pull wytloczymy to na 1 cm w górę, klikamy trzykrotnie i zamykamy to w grupie. Tą grupę możemy jeszcze sobie podnieść z narzędziem Move, klikając Ctrl w górę i w górę przenosimy to do miejsca. Teraz sugeruję wybrać narzędzie owówek i narysować w tym miejscu słupek pionowy, znaczy po prostu słupek. Wybrać narzędzie Push'n'Pull i wytloczyć to w górę.
W tym momencie zauważcie, że ten słupek będzie nam się powielał. Ile te słupki były każdej indywidualnej wielkości, to ten będzie się powtarzał, więc tworzymy z tego komponent. I tą deskę możemy sobie z narzędziem Move wysunąć do tego miejsca, złapać za ten punkt, klikając Ctrl na klawiaturze, żeby pojawił się plus, skopijemy to miejsce i wpiszemy na klawiaturze, na przykład 20 slash. Widzimy, że jest to za gęsto, więc poprawiamy na klawiaturze, wpisujemy 10 slash, no i wydaje się, że jest to zbliżona w proporcji, rozstawu, tak jak poziome pionowe, tak jak frontowe i boczne ściany. Zaznaczamy te elementy. Prawym klawiczem wybieramy opcję Make Group. Po stworzeniu tej grupy wybieramy narzędzie Wiaderko.
Z Altem pobieramy, trzymając Alt na klawiaturze, materiał z tego drewna i nadajemy go na tą naszą geometrię nową. I mamy drugą ścianę gotową. Trzecią ścianę sugeruję sobie skopiować. Z narzędziem Move klikamy Ctrl i przesuwamy w to miejsce. Wchodzimy w edycję tej grupy, wybieramy narzędzie Move, łapiemy za ten narożnik i przesuwamy go na tą powierzchnię. I mamy to już przesunięte. Teraz musimy tylko zedytować te słupki. Zobaczcie, że jak wejdę w edycję tych słupków, to edytują mi się też słupki inne. Tamtej ścianie, którą przed chwilą odzrobiliśmy. Musimy wyjść z edycji tych słupków, zaznaczyć się wszystkie w tej grupie i wybrać opcję Make Unique. Teraz te słupki będą unikatowe.
Wchodzimy w edycję tego słupka i zauważcie, że tylko te, które mieliśmy zaznaczone się opuszczają. No i mamy prawie wszystkie ściany gotowe. Musimy zrobić jeszcze otwór drzwiowy. Żeby zrobić otwór drzwiowy, musimy na początku ustalić jakiej szerokości będzie brama garażowa. Ja sugeruję wpisać na przykład wielkość 400. I to będzie nasza szerokość bramy. Zaznaczyć ten odcinek, wybrać narzędzie Move, kliknąć za środek tego odcinka, trzymając Shift na czerwonej osi, przesunąć na środek fundamentu. I w tym miejscu klikamy. Teraz mamy pewność, że brama garażowa jest lokalizowana centralnie względem fundamentu. Więc wejdziemy w edycję tej ścianki, zaznaczemy ten profil, z narzędziem Move łapiemy za ten punkt, trzymając Shift, przesuwamy w to miejsce.
I zaznaczamy ten słupek, zaznaczamy narzędzie Move, klikamy za ten odcinek i przesuwamy w to miejsce. No i widzimy, że mamy pewną oboczność, bo ten słupek jest za długi, a ten za krótki. Więc musimy wejść w edycję tego słupka, zaznaczyć ten odcinek, z narzędziem Move, złapać. Oczywiście nie tylko odcinek zaznaczamy, a całość, czyli wszystkie odcinki na około i też powierzchnię góry, tylko tego w tym momencie nie widzimy. Wybieramy narzędzie Move, przesuwamy w dół i teraz widzimy, że jest zaznaczone wszystkie obwodowe odcinki i powierzchnia. Ja sugeruję obrócić widok w taki sposób, trzymać przycisk Shift na tej niebieskiej osi i teraz kliknąć na dąb powierzchni. I teraz mamy pewien odcinek i ten cały słup jest odpowiedniej wysokości.
Teraz wybieramy narzędzie Cursor, to przez przypadek kliknąłem Make Component, więc tego tylko Blount. Teraz wchodzimy w edycję tego słupa, zaznaczamy te elementy, narzędzie Move, klikamy w tym narożniku, trzymając Shift przesuwamy to w górę. No i mamy drugi słupek też dostosowany. W tym momencie musimy zrobić jeszcze belkę do bramy garażowej. Wybieramy narzędzie Rectangle, rysujemy prostokąt na tą całą szerokość, narzędziem Push and Pull wyklaczamy to o 7 cm góry. Klikamy Cursor, klikamy trzykrotnie na naszej belce, prawym klawiczem wybieramy opcję Make Group. W tym momencie możemy złapać za spód tego i podnieść na żądaną przez nas wysokość. Sugeruję wpisać np. 205, albo 210, możemy skorygować. No i mamy tą belkę już prawie dodaną.
Może byśmy zrobili jeszcze coś takiego, że dodali belkę bardziej wytrzymałą niż ta zwykła decha i byśmy to podnieśli jeszcze o 15 cm w górę. Teraz musimy zedytować długość tych naszych słupków. Żeby słupki nam zedytować to możemy wejść w edycję jednego słupka, wybrać narzędzie Move i przenieść to na ten odcinek. I tak samo z kolejnymi odcinkami możemy robić. A drugą opcją to jest ukrycie tej deski, narysowanie odcinka poziomego, rozbicie tych dwóch słupków z Explode, wykasowanie niepotrzebnej geometrii i wytlaczanie tego na grubość tych słupków. Teraz oczywiście musimy z powrotem kliknąć trzykrotnie na ten element i zamknąć go w grupie. I tak samo z tym elementem. No i mamy wszystkie te słupki gotowane. Wybieramy opcję Edit, Unhide, All.
I odkrywamy nasze nadproże. Ja sugeruję jeszcze wybrać, kopiować to nadproże, czyli tą dechę z narzędziem Move, klikając CTRL w dół. Wejdź w edycję tego nadproża i wytloczyć to jeszcze o. . . . . . czyli to jest 7 cm, to jak myśmy chcieli mieć 5 to o 8 cm w dół. No i mamy nadproże 15 cm. Teraz musimy jakoś to zaprzeć. Żeby to zaprzeć, wybramy narzędzie Rektangl i rysujemy sobie jeszcze dodatkową dechę. I wytlaczamy ją na 5 cm. Sam na 7 cm, czyli jeszcze o 2. Zamykamy ją w komponencie deska 01. Wygramy narzędzie Move i kopiujemy tą stronę. No i mamy prawie konstrukcję gotową. Musimy tylko zrobić DA.
Żeby zrobić DA, ja sugeruję jeszcze zrobić sobie dodatkową belkę, którą oprzemy na tej całej konstrukcji. Z narzędziem Rektangl klikamy w tym miejscu i klikamy w tym. Wytlaczamy z narzędziem Push and Pull o 15 cm w górę. Wytlaczamy to jeszcze na długość naszego garaża. I w tej stronie klikamy trzykrotnie i zamykamy opcję Make Group. Z narzędziem Move klikamy Ctrl. Przenosimy to do tego odcinka. Teraz wapiąc przyciskiem Shift na klawiaturze, łapiemy zieloną oś i ustawiamy w tym miejscu. No i mamy już nasze belki dodane. I sugeruję teraz zrobić DA. Żeby zrobić DA, możemy wybrać narzędzie ołówek. Narysujemy tu odcinek pomocniczy, który idzie od tego punktu. Na przykład do tego punktu.
Teraz musimy tylko narysować tą samą dechę. I proponuję narysować na 15 cm w górę. Analogicznie tu. Oczywiście tego typu rysowanie odcinka w górę powoduje, że nasza decha będzie miała tak naprawdę inną wysokość. I może należałoby w tym momencie mamy 14,9 cm. Należałoby, jeśli chcemy taki garaż sobie zaprojektować i wybudować, to narysować prawdziwy wymiar tej dechy, więc możemy cofnąć to. Też tu cofam. Jak mamy ten odcinek narysowany, wybierzemy opcję Rotate a Tractangle. Klikamy w tym miejscu. Przesuwając kursor na tą powierzchnię, lapiemy płaszczyznę, na której będziemy rysować. I piszemy 15 cm. Teraz mamy pewność, że ta deska ma wysokość 15 cm. Roznaczamy to trzykrotnie. Wybieramy narzędzie Move.
Lapiemy za ten narożnik i ustawiamy to w tym miejscu. No i mamy tę deskę dobrze ustawioną. Wytlaczamy ją na 7 cm. I wytlaczamy tę krawędź jeszcze dodatkowo na 40 cm. Oraz tu tą krawędź również na 40 cm. Klikamy trzykrotnie na tą, nazwijmy to, belkę. I teraz prawym klawiszem wybieramy opcję Make Component, belka 01. Narzędziem wiaderko wybieramy i trzymając Alt na klawiaturze material i nadajemy na tę belkę, wybieramy narzędzie kursor, łapiemy kontrolę w tym miejscu i przesuwamy to na sam koniec. I oczywiście mamy już to skopiowane, możemy teraz wpisać na klawiaturze 15 slash. Mamy to rozstawione. Jakby ktoś chciał mieć ten daszek trochę wystający, sugeruję sobie po prostu na tę odległość wydłużyć jeszcze te elementy.
Zamiast zmierzenia na jaką odległość musimy to wytloczyć, możemy zaznaczyć tą płaszczyzny, wybrać narzędzie Push and Pull i nie klikać już na powierzchnię, a kliknąć od tego miejsca do tego. I mamy to wydłużone. Musimy zrobić dokładnie tak samo. Zaznaczamy powierzchnię i wytlaczamy od tego miejsca do tego. I zauważcie, przez to, że nie zrobiliśmy, że to jest komponent, to musimy analogicznie zrobić w tym miejscu, tylko że już mamy dokąd to wytlaczać, więc możemy klikać na powierzchnię i klikać na te wydłużenia. I zostało nam tylko zaznaczyć tą belkę, klikając Control, skopiować w to miejsce i analogicznie tu klikamy belkę, klikamy Control i przenosimy w to miejsce. No i w pewnym momencie mamy konstrukcję naszego grawi.
Zostaje nam stworzyć tylko poszycie jego oraz dodać bramę i jakieś inne elementy. Jeśli macie jakieś pytania, piszcie je w komentarzach, jeśli macie propozycje na kolejne odcinki, również je piszcie. Oczywiście dawajcie łapkę w górę oraz subskrybujcie mój kanał. Do zobaczenia w kolejnym odcinku. .
Informujemy, że odwiedzając lub korzystając z naszego serwisu, wyrażasz zgodę aby nasz serwis lub serwisy naszych partnerów używały plików cookies do przechowywania informacji w celu dostarczenie lepszych, szybszych i bezpieczniejszych usług oraz w celach marketingowych.